Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn june-dress

Dinsdag kocht ik de zomereditie van La Maison Victor. Woensdagvoormiddag nam ik de tijd om er rustig in te bladeren. En daar, achteraan, bij de June Dress, begonnen de radertjes in mijn hoofd te draaien... Dat dat toch een heel schoon kleedje is, echt mijn ding. En dat ik daar volgens mij nog de perfecte stof voor had liggen. En dat dat toch wel schoon zou zijn voor de communie van mijn metekindje donderdag (wat woensdag dus 'morgen' betekende).

Ik begon dus in de namiddag te tekenen en te knippen, installeerde mijn machines en daagde mezelf uit... Ik riep dat dan ook nog eens hardop op facebook, kwestie van de druk wat op te voeren...

Een paar uur later raakte ik in de knoei met het beleg, en wou het niet verprutsen. Het probleem zat het voor een stukje bij de vlieseline. In het pakje dat ik bij een vorig stoffenspektakel kocht, bleek een zwaardere kwaliteit te zitten dan ik dacht. Gevolg: een iets te stevig verstevigd beleg, dat zich niet zo maar gewillig liet verwerken.

Plan B dan maar. Dat wil zeggen dat ik voor de communie gewoon zou aandoen wat ik de hele tijd al had voorzien, en verderop in het weekend een nieuw beleg zou knippen en de jurk afwerken.

De stof lag al een jaar op haar bestemming te wachten, dus een paar dagen konden er zeker nog bij!


De stof is van Dear Stella. Het was er zo één die ik moest hebben zodra ik ze gezien had... Ik kocht ze vorig jaar, met het oog op deze jurk. Ook een model met fifties-allure, net zoals deze. Maar de rokwijdte van de jurk van vorig jaar, eiste een stof van 1,40m breed. Met deze stof lukte het niet. Dus ging ik toen voor Petit Pan en legde deze stof weg voor later.

De rok van de June Dress is minder wijd, maar nog steeds mooi klokkend door de drie plooien. Wél geschikt voor stof van 1,10 m breed. Ik slaagde er zelfs in om nog 75 cm over te houden van de voorgeschreven 2,50m omdat ik de belegdelen uit een effen katoen heb geknipt.



Het bovenlijfje heeft een prinsessenbelijning, zodat het mooi aansluit. En een mooie ruguitsnijding. Tijdens het naaien zat ik met een beetje schrik dat het lijfje te klein zou uitvallen... maar dat was volledig onterecht, het zit als gegoten!

Het naaien ging, zoals gezegd, vlot tot aan het beleg. Los van het probleem met de vlieseline, heb ik daar even werk aan gehad. Mijn buitenstof bleef iets meer meegeven dan het beleg, dus ik moet toegeven dat ik daar even heb zitten prutsen om het allemaal mooi te laten uitkomen.


We hebben vandaag overigens ook nog een feestje. En daar ben ik nu dus helemaal klaar voor!

Reacties

  1. mooi! heel erg mooi ..; het staat hier ook op het lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep, helemaal klaar!
    Hele schone jurk. Zal mij toch eens in de maison Victor moeten smijten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waw, super mooie jurk! En een super mooi stofje, inderdaad. Helemaal party-proof!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, al klaar?! Ligt hier ook, weliswaar nog op mijn lijst...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, topstuk ! schoon gemaakt, dat 'gefoefel' is nergens te zien zenne !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi!
    Dat patroontje ligt hier klaar om geknipt te worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi, het past inderdaad perfect aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi zeg, en inderdaad, dat zit perfect?! Moest je het lijfje nog erg aanpassen dan, of helemaal niet? Ik ben nog steeds doodsbang voor zo'n project...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had geluk, mijn boven- en taillewijdte komen overeen met hun maat 40, ik moest dus niets aanpassen.

      Verwijderen
  9. Prachtig! Het zit je inderdaad als gegoten! Vrolijk zomerstofje ook. Proficiat!! Ik moet dringend ook eens op zoek gaan naar dat boekje! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. van dat 'gepruts' is helemaal niets te zien, het is supermooi. en het zit zo perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit kleedje ziet er zo hard mijn model uit! Misschien moet ik na het zien van dit toch eens La Maison Victor aanschaffen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zo mooi! Ik bestelde de maison victor online want vond nergens nog een exemplaar en nu kan ik nie wachten om die te krijgen! Oh en om tijd te maken om dan de jurk en de broek die erin staante maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit jurkje staat ook op mijn (veels te lange) planning, en toen ik googelde op het patroon kwam ik bij jouw blog uit. Wat een prachtige versie heb je gemaakt, echt super! Fijn ook dat de rok uit 1.10 brede stof kan, dat opent weer een heel scala aan mogelijkheden (toffe printjes!)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze staat absoluut op mijn verlanglijstje!
    Ik kocht al stof, hopelijk heb ik genoeg met de gekochte 2m50 aangezien ik een 44 of 46 zal nodig hebben...
    Jouw versie is al vast zeer geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Benieuwd naar wat jij ervan vind ! Laat gerust een berichtje achter!

Populaire posts van deze blog

Bonnie - Fibre Mood 12

Het is alweer zover... de nieuwe Fibre Mood ligt in de winkel! En het is een topeditie... Ik had bij meerdere patronen meteen de "wil-ik-maken"-reflex. Mijn nog herstellende arm dwong mij evenwel om het eenvoudig te houden. Iets in de categorie minimale moeite - maximaal resultaat liefst. En daar was Bonnie, een blouse met een aansluitend lijfje en zot schone mouwen!  Al die andere mooie patronen verhuisden naar mijn to-sew lijstje, en ik ging voluit voor Bonnie! Nieuwe stof zou ik daar niet voor kopen... Tot ik bij Ansje Handmade deze fantastische crepe van Eglantine & Zoe tegenkwam... en daar bovendien ook meteen de Bonnie blouse in zag... En daar heb ik nog geen moment spijt van gehad! De stof valt mooi soepel door, verwerkte zalig en is een plezier om te dragen. Voor een volgende Bonnie zal ik dan iets uit de voorraad nemen, beloofd 😏. Het maken ging relatief snel, al ben je wel even bezig met de plooien in de mouwen. Maar het resultaat mag er dan wel zijn!  Dit w

Isa sweaterdress

Mag ik u voorstellen: Isa! Isa is het nieuwste patroon van Bel'Etoile . Het is een sweater, een crop-top én een sweaterjurk, met colourblock-opties. Je kan er een jurk met rimpelrok en grote zakken van maken of een rechttoe-rechtaan sweaterjurk. En dat is wat wij deden voor de patroontest. Mijn Janne heeft steeds uitdagender maten. Op basis van haar borstomtrek koos ik op aanraden van Isabel voor maat 98, en die verlengde ik naar maat 116. En dat resulteerde in de perfecte pasvorm voor mijn dametje! De mooie sweaterstof vond ik bij Madeline de Stoffenmadam . Je weet wel, zo'n coupon die je niet kunt laten liggen... Als je voor de basic sweaterjurk kiest, dan heb je in geen tijd een prachtresultaat. En dat is ook dankzij de superduidelijke handleiding! Janne vindt haar Isajurk alvast zalig! Zacht, comfortabel en speelproof. Helemaal zoals ze het graag heeft! Het gaat hier dan zeker ook niet bij deze ene basic versie blijven. Ik ga zeker oo

er was eens...

Er was eens een meisje dat Roodkapje heette. Haar mama maakte voor haar een rode cape. Die zou ze aandoen om naar het carnavalsfeest in de kribbe te gaan. Maar op de dag van het feest... was ons Roodkapje ziek. Binnenblijven dus! Maar, euhm... als Roodkapje ziek is... Brengt oma dan koekjes?